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Ausgabe:

1993

Spalte:

217-218

Kategorie:

Altes Testament

Autor/Hrsg.:

Fālq, Zĕʾēv

Titel/Untertitel:

Religious law and ethics 1993

Rezensent:

Begrich, Gerhard

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217

Theologische Literaturzeitung 118. Jahrgang 1993 Nr. 3

218

dies", 13- 25) - mit Abkürzungsverzeichnis, Register der Bibelstellen
und Index der zitierten Literatur einem weiten Leserkreis
zugänglich gemacht hat.

Kiel Stefan Timm

1 Ihre Dissertation (bei G. W. Ahlström), The Rise of the Israelite State
under Saul. Diss. Phil. Chicago 1988, ist zu Unrecht nicht publiziert. Ganz
anderer Art ist jetzt dies., King Saul in the Historiography of Judah, SBL S
121, Sheffield 1991.

2 J. Wellhausen, Prolegomena zur Geschichte Israels, 5. Aull., Berlin 1905,
316.

^ R. B. Coote/K W. Whitelam, The Emergence of Early Israel in Historical
Perspective. The Social World of Biblical Antiquity Series 5, Sheffield 1987.

"* I. Finkelstein. The Archaeology of the Israelite Settlement, Jerusalem
1988.

5 Das große Werk von Helga Weippert, Palästina in vorhellenistischer Zeit,
Handbuch der Archäologie II/l, München 1988, ist anscheinend nicht bekannt
, jedenfalls nicht zitiert.

6 Vgl. dazu S. Timm, „Die Eroberung Israels (Samarias) 722 v.Chr. aus
assyrisch-babylonischer Sicht", WO 20-21 (1989/90), 220-242.

' Y. Yadin. Hazor: The Head of all those Kingdoms, Joshua 11,10, The
Schweich Lectures of the British Academy 1970. London 1972; ders., Hazor:
The Discovery of a Great Citadel of the Bible, New York 1975.

8 A. Zertal, „An Early Iron Age Site on Mount Ebal: Excavation Seasons
1982-1987", Tel Aviv 13-14 (1986/87), 105-165; ders., „Has Joshua's Altar
Been Found?", BARev 11 (1985), 39-40.

9 Dazu wird verwiesen auf J. L. Peterson, A Topographical Surface Sur-
veyofthe Levitical „Cities"in Joshua 21 and I Chronicles 6: Studies on the
Levites in Israelite Life and Religion, Diss. Theol., Chicago Institute for Advanced
Theological Studies and Seabury Western seminary, Evanston III.
1977.

Falk, Ze'ev W.: Religious Law and Ethics. Studies in Biblical
and Rabbinical Theonomy. Jerusalem: Mesharim Publ. 1991.
IX, 221 S.gr.80. ISBN 965-313-000-5.

"Betöre taking leave of the reader I would like to make a few
remarks on the evolution of the book and my personal philoso-
phy concerning law and morals."(216).

So beginnt der Vf. sein Postscript, und es ist gut, dies zuvor zu
lesen. Denn dieses Buch ist ein sehr persönliches Zeugnis seines
Vf.s, erwachsen aus seinen Fragen und Erfahrungen, seinen Erlebnissen
in der Yeshivah und der Gesellschaft Israels mit ihren
sozialen Spannungen und Konflikten, immer auf der Suche nach
der „Ethik des Judentums", sozusagen mit dem gleichnamigen
Werk von Moritz Lazarus in der Hand.

Im Nachdenken Uber den Anspruch des Gesetzes und die moralische
Unzulänglichkeit der Politcia ist dieses Buch geschrieben
: "Time and again I wrestled with the problem of conflict bet-
ween Jewish law and ethics, so that 1 finally feit compelled to
write the present book." (217). Darum geht der Vf. immer wieder
auf soziale und moralische Probleme der israelischen Gesellschaft
ein. Von seinem Ansatz erklärt sich auch der enorm weile
inhaltliche Bogen: der immense Stoff ist auf 200 Seiten natürlich
nicht zu bändigen.

Die Ethik wird in vier große Bereiche aufgeteilt und behandele
A. Biblical Ethics, B. Postbiblical Ethics (womit die Zeit
des Hellenismus gemeint ist, vom Aristeas-Brief bis zu Flavius
Josephus), C. Rabbinical Ethics (hier wird besonders die Ha-
lacha bedacht) und D. Posttalmudic Ethics (der Vf. konzentriert
sich hier auf Sa'adyah Ga'on und Maimonides, in deren Tradition
er sich selbst versieht, auf die spanische Kabbala und den
Chassidismus und sodann auf den Univcrsalismus der Aufklärung
, wobei er besonders zustimmend Elija Benamozegh (1823-
1900) zitiert: "The moral norm is prcsumably known to
all, owing to the natural inclinalion of mankind and the common
traditions of all nations" (2081): außerdem namentlich auf Lazarus
, Cohen, Rosenzweig und Breuer; Buber wird hier nicht

behandelt, der aber dem Vf. oft „Pate steht", besonders mit seinem
philosophisch-theologischen Werk „Ich und Du" (so schon
bei der Behandlung des Dekalogs, 65ff).

Den ethischen Anforderungen des Gesetzes entspricht am besten
der Begriff der „Biblischen Theonomie", die dem Menschen
keine Autonomie erlaubt, aber ihm auch keine Heteronomie aufzwingt
; vielmehr ist sie ein „System der Kooperation" zwischen
Gott und (wahrem) Menschen. Denn der Mensch ist als imago Dei
zur imitatio Dei geschaffen und bestimmt. Mit diesem ethischen
Verhalten würde der Mensch seine humanitas ebenso erhalten wie
sogleich die Schöpfung, in die er gestellt ist, bewahren.

Der Mensch muß sich seiner moralischen Herkunft vergewissern
, um (überhaupt) noch eine Zukunft zu haben. Das nun ist
seine menschliche Pflicht, denn: „Wenn du dir von der Lehre
viel zu eigen gemacht hast, so rechne es dir nicht zum Verdienst
an, denn dazu bist du erschaffen" (Rabbi Jochanan ben Sakkai,
der 15 lf zitiert wird). So begründet die Schöpfung die universale
moralische Forderung: sich als Mensch zu bewähren. Denn
nur das „Halten des Gesetzes" bewahrt davor, den Namen (the
Name) zu entweihen (desecration).

Berlin Gerhard Begrich

Gitay, Yehoshua: Isaiah and his audience. The strueture and
meaning of Isaiah 1-12. Assen/Maastricht: van Gorcum 1991.
IX, 283 S. gr.8° = Studia Semitica Neerlandica. Kart. Dfl
49.50. ISBN 90- 2232-2493-0.

Isaiah 1-12 are here regarded as a rhetorical unit, divided into
thirteen 'addresses' aimed at the Judahite Community at the time
of the Syro-Ephraimite war, c. 735-32 BCE. The boundaries of
the addresses are to a large extent those which have become con-
ventional in studies of Isaiah, though it is to be noted that Gitay
rejects any idea of parts of chs. 6-9 being later insertions in their
present context; therefore the refrain in 5.25 is regarded as quite
distinet from the identical usage in 9.11 (12)-10.4. Again ch.12,
ölten regarded as a kind of appendix to what has preceded, is here
regarded as integral with the address beginning at 10.33.

The strueture of Gitay'work consists of a brief introduetion
followed by detailed analysis of each address. The introduetion
affirms that we must regard Isaiah as a 'great poet and a skilful
orator', whose own hand can be seen in the deliberate arrange-
ment of chs. 1-12 to bring out the way in which the people's sins
have had their inevitable consequence in increasing political ap-
pression. No indication is given of the supposed relation of these
chapters to material later in the book; Gitay refers to Detttero-
Isaiah from time to time and is seeptical of 'whole book' or cano-
nical approaches, but is not more specific.

The objectives being pursued are by and large twofold. On the
one hand the material is subjected to a detailed and offen revea-
ling rhetorical analysis. Each address is analysed as consisting of
an introduetion+statement of facts+confirmation (+refutaion)
+epilogue, and frequent reference is made to Aristotelian catego-
ries of rhetoric to illustrate the technique being employed. Such
an approach offen provides a direct challenge to the atomistic ten-
dencies of earlier critics. Thus in eh. 1 the changes of person in
those addressed are not to be seen as signs of secondary additions
but as conscious rhetorical art. Again, to take an example at ran-
dom. 7.17 is widely regarded as a later historicising gloss: Gitay,
by contrast, sees it as an integral part of the rhetorical strueture of
the unit.This already provides an indication of Gitay's second
purpose: to establish that these chapters all originate from Isaiah
himself and from one specific period of his ministry. Here not all
will be persuaded that it is legitimate to extrapolate from rhetorical
analysis to historical and critical conclusions. Material that is
form-critically very varied is drawn together on the basis of an