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Ausgabe:

1989

Spalte:

120-121

Kategorie:

Neues Testament

Autor/Hrsg.:

Vögtle, Anton

Titel/Untertitel:

Die Dynamik des Anfangs 1989

Rezensent:

Reinmuth, Eckart

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I 19

Theologische Literaturzeitung I 14. Jahrgang 1989 Nr. 2

120

Seiten begüterter Korinther die alleinige Ursache Tür die entstehenden
Konflikte zu sehen. Daß Vf. deren theologische Dimensionen nicht in
seine Untersuchung mit einbezieht, wird man ihm aufgrund seiner
methodischen Beschränkung auf die Analyse der sozialen Konventionen
(vgl. Vorwort), durch die er eine „Interaktion" mit theologischen
Komponenten nicht ausschließen will, nicht verdenken. Doch entwickelt
seine Untersuchung eine Eigendynamik, die zwar nicht auf
Seiten des Paulus, wohl aber der mit ihm rivalisierenden Apostel, die
soziokulturell demselben Milieu, nämlich dem hellenistischen Judentum
angehören, theologischen Leitvorstellungen differenzierende
Relevanz faktisch abspricht (anders Paulus in 2Korll,4). Nicht
überzeugend sind Deutung und Auswertung von 2Kor 5,13 im Blick
auf seine rhetorische Erscheinung, die von seinen Gegnern aliunkon-
troliierter Enthusiasmus, von ihm selbst aber als Ausdruck seines
„besonnenen" Stils ausgegeben werde. Die Urteile des Vf. über die
„Rhetorik" des Paulus scheinen mir noch verfrüht zu sein, zumal
unsere Kenntnisse der zeitgenössischen griechischen Rhetorik des
1. Jh. als möglicher Maßstab lückenhaft sind. Die literarische Einheit
von 2Kor (einschließlich 6,14-7.1) mit dem rhetorisch möglichen
Wechsel von „Tonlagen" unter Absehen von form- und gattungskritischen
Argumenten zu verteidigen, dürfte anfechtbar sein. Diese
Anfrage schmälert das Verdienst der Arbeit aber nicht, die uns "Paul
the Greek" (401) im ganzen überzeugend und zu weiteren Studien
einladend vor Augen führt.

Berlin (West) Michael Theobald

Dobbeler. Axel von: Glaube als Teilhabe. Historische und semantische
Grundlagen der paulinischen Theologie und Ekklesiologic
des Glaubens. Tübingen: Mohr 1987. XIII. 348 S. gr. 8' = WUNT.
2. Reihe. 22. Kart. DM78.-.

Research on pistis, since Schlatter und W. H. P. Hatch (1917.1925)
reflccts trends in scholarship. including Bultmann's anthropocentric.
individualistic interpretation, Binder's countcr emphasis on a trans-
subjective faith-event originating with God. and debate over whether
„faith" was a gencral theme in the Greco-Roman world or is more
exclusively Christian (Lührmann). (Research report in D„ pp. 1-4,
284-87.) The aim in Dobbeler's 1984 Heidelberg dissertation. under
K. Berger, is tosituate Paul's talk about faith in the historical reality of
the Pauline churches (p. 5). This means, in their missionary setting.
with attention to how hearers would reeeive his words. Their
"horizon of understanding". not putative opponents. is the frame of
reference.

Throughout. D. opposes interpretations of faith for Paul as merely
"aeeeptance of the kerygma as true" but not "personal trust"
(Wissmann) or as, in Bultmann's phrase, "decision for a new self-
understanding" (pp. 2. 41-42.95. 169. 276, 315. though the citations
in n. 4, p. 2. show how much fuller Bultmann's analysis was). Against
Lührmann's contention that words from the stem pist- are not applied
in Greek usage in a religious sense (and that pistis belonged not to the
mission stage but to internal Christian use). D. amasses more
examples than predecessors had of "faith" employed in Greek sources
for trust in the gods. with regard to miracles. and for "revelation".
e. g„ through Oracles (pp. 283-98).

This broader argument frames a more detailed examination of faith
as partieipation in 8 areas of the believers' life. In each chapter efforts
are made to show how pagan Greek and Jewish-Hellenistic (not Pale-
stinian or rabbinic) understandings would have taken Paul's words.
Faith, is presented as (A) sharing with reference to God's actions, in (1)
the "revelational event" or pneumatic-charismatic encountcr in
which proclaimcr and hearers partieipate; (2) the Spirit of God; and
(3) expiation (Rom 3:25) and forgiveness of sins (ICor 15:12-19).
Greeks understood that God equips the divine messengers to work
miracles, and Jews would see Paul as „Moses-like" (2Cor3;
Rom 15:18-19. semeia kai terato). The response of faith involves, in
sharing in the Spirit (Gal 3:1-14; 3:26-4:7), entry into the Community
of believers. This corporate emphasis emerges more fully in
(B), sharing with reference to the Community of the redeemed. Faith is
to sharc in (4) righteousness/justification and clection (Gen 15:6;
Hab 2:4; Rom 4; Gal 3); (5) in power so as to "stand" in faith, which
takes on a durative sense (ICor 16:13); (6) in the invisible (hope as a
eonsequence and concrete shape of faith); (7) in a life beyond the
power on sin (Rom 14:23, in light of 12:3, faith as "the measure");
and (8) in the Community of holy and elect brothers and sisters. where
pistis is the idcntifying mark.

The final two chapters. against the background of Greek use of
pistis, trace its translbrmation. above all in light of the connection of
faith with dikaiosyrie, already in Greek texts (pp. 102-114. 163-166.
drawing well on Dihlc in RAC X, 233ff). and then discuss "reeepta-
bility"by hearers of Paul's Greek (not "Jewish Greek").

The monograph is often tersely argued. but ciearly. It abounds in
summaries for sections and chapters and is enlivcned with charts
(pp. 120. 174, 269). One is enriched on exegetical details and the
overall picture of Paul's theology in mission.

Nonctheless. some questions. The approach sceks to avoid a narrow
wordstudy. Should the key term Teilhabe be justified by considering
passages where Paul talks of sharing or partieipation as koiriönia
(Phlm6; Phil 3:9-10; 2Cor 13:13)? Are the chapters meant tosketch
a sequentiellexperience of faith? Probably yes, in that first response to
the initial proclamation and then the durative aspects of faith are
sketched. But what ol'baptism as sharing in the Spirit (ICor 12:13) (cf.
pp. 62.90-91,248)? At points more evidence would be welcome, and
on occasion a point is escaladed by reiteration. with only limited
support. That righteousness/justification means aecess to the realm of
God's holiness (pp. 158, 271; cf. 241. "a sin-free enclave") rests on a
brief reference by Berger in ZNW 68. 1977, 273: if in Rom 3:5 God's
righteousness is set in Opposition to adikia and in 2Cor5:21 to
hamartia, then one eould (ilalics added) also here understand God's
righteousness in the sense of his holiness. Dobbeler's note 168
indicates the spread of opinion on dikaiosyrie theou. Since S. K.
Williams is cited (God's dikaiosyrie' as God's fidelity to himself), one
wishes the concomitant view were somewhcre discussed. pistis llesou)
('hristou as the fidelity which Jesus Christ exhibited (CBQ49, 1987,
431-447).

Finally. the effort on pp. 166-167 to avoid designating early
Christian communities as a "sect". sociologically. fails to ask. "in
whose first-century eyes?" The rigorist picture of Separation from the
world (i.e., from sin, p. 241; cf. 244-246 on 2Cor 6:14-7:1) rein-
forces the picture of a sect. Indeed. the premise. "every relationship
with God also implies a social dimension and vice-versa" (p. 272).
suggests the claim that "all theology is anthropology. and vice versa."
transported to the area of sociology.

Philadelphia John Reumann

Vögtle, Anton: Die Dynamik des Anfangs. Leben und Fragen der
jungen Kirche. Freiburg-Basel-Wien: Herder 1988. 206 S. 8 Lw.
DM 19,80.

Bekanntlich hängt von den Fragen, die wir stellen, entscheidend ab,
in welche Richtung sich das Denken bewegt - unabhängig zunächst
davon, ob die gefundenen Antworten bereits allseitige Zustimmung
erhalten. A. Vögtle stellt in dem vorliegenden Buch konstruktiv und
eindringlich Fragen an das NT, die im Horizont ökumenischen Denkens
aufbrechen, und die sowohl Experten wie Laien bewegen. Dem
Buch ist das Ziel gestellt, eine Denk- und Orientierungshilfe für das
gegenwärtige Fragen nach der Kirche und den Kirchen, nach Kriterien
für ihr Leben und Zueinander, nach der Wegweisung, die aus der
Anfangszeit zu beziehen ist, zu geben: „An ihrer .Ursprungsgestalt'
muß die Kirche aller Zeiten Maß nehmen." (5) Dies aber kann nur
auf der Grundlage einschlägiger und stichhaltiger Informationen
gelingen, eine Forderung, die mit dem vorliegenden Buch in reichem
Maß erfüllt ist. In sieben Kapiteln wird ein breiter Themenkatalog