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Ausgabe:

1980

Kategorie:

Judaistik

Titel/Untertitel:

Neuerscheinungen

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673

Theologische Literaturzeitung 105. Jahrgang 1980 Nr. 9

674

Herrscherideologie2 auf die Vorstellungen vom priesterlichen
Retter in test XII hinreichend begründen — angesichts der erheblichen
Unterschiede im Inhalt der Aussagen (nicht zuletzt
der astralen)3. — In dem abschließenden Abschnitt .Bedeutung
und Einfluß des Ideals des Priester-Retters der Testamente'
(376—381) dürften bestimmte Verbindungslinien zum Täufer
(376—378) das meiste Interesse wecken.

Die Deutung der test XII ist dadurch kompliziert, daß sich
nach H. im selben Passus verschiedene Probleme verbinden
können: die Überlieferung des Textes, seine Interpretation in
sich und innerhalb der test XII im Rahmen der Kombination
tradierter Stücke, die der Autor übernommen und von seinen
Vorstellungen her überarbeitet hat (vgl. z.B. S. 252 f). Entscheidende
, des öfteren zugleich in verschiedener Hinsicht
problemreiche (s. oben) Stücke werden dementsprechend besonders
eingehend analysiert (in Auseinandersetzung mit den
mannigfachen bisherigen Deutungen). H. vermag dabei vielfach
Stücke, die weithin als christliche Zusätze aufgefaßt worden
sind, aus dem Zusammenhang der betr. Stelle oder von
anderen Schriften der Zeit her dem Judentum wiederzugeben
(z. B. test Jos 19, 1-9 [213-227]; an Stellen mit eindeutig
christlichen Aussagen rechnet auch er mit einer Überarbeitung
jüdischer Grundlagen).

Ist die Arbeit an den test XII im Rahmen des zunehmenden
Interesses an dem Schrifttum .zwischen Tenach und Mischna"5
gleichwohl weithin noch im Stadium der Versuche5, so ist eine
so eingehende und kenntnisreiche Untersuchung eines wesentlichen
Gedankenbereichs zumal im Blick auf dessen Zusammenhang
mit der sog. zwischentestamentlichen Literatur sehr
willkommen. Die Einordnung in diese ist m. E. durchaus gelungen
. Für Spannungen zwischen verschiedenartigen Aussagen
bzw. Aussagengruppen (auch für die in Kap. II und III bearbeiteten
) zeigen sich in der Zuordnung zu verschiedenen Traditionen
bestimmte Möglichkeiten der Erklärung. Die Skizze
der Gestalt eines priesterlichen Retters und der sich um ihn
konzentrierenden Erwartungen in der Abhebung von anderen
Vorstellungen ist ein bemerkenswerter Versuch, messianische
Aussagen des Judentums der Zeit Jesu in bestimmter Weise
zu gruppieren. Auf manche Fragen6 wird man noch in Bd. II
Auskunft erwarten dürfen.

Halle (Saale) Gerhard Delling

'Geschrieben in einem semitisierenden Griechisch (S. 288).

2 Berührungen mit ihr waren in Palästina möglich, s. H. S. 372 f.

3 Innerhalb des Judentums hatte H. die Differenzen der Vorstellungen vom
Heilbringer herausgehoben, s. o.

* Vgl. zum Ausdruck ThLZ 100, 1975 Sp. 902 £.

5 Vgl. für Auffassungen verschiedener Art etwa ThLZ 101, 1976 Sp. 500-503 ;
102, 1977 Sp. 818 f; 100, 1975 Sp. 904.

6 Darauf, da§ sich H. des Hypothetischen mancher seiner Auffassungen bewußt
ist, könnte das nicht seltene Selon nous deuten.

Viviano, Benedict Thomas, O. P.: Study as Worship. Aboth and
the New Testament. Leiden: Brill 1978. XI, 227 S. gr. 8° =
Studies in Judaism in Late Antiquity, 26. Lw. hfl. 64,—.

Viviano begins with a commentary on the first four chap-
ters of the Mishnah tractate Aboth (1—110), giving special attention
to the high religious value ascribed there to the study
of the Torah (1—111). In an instruetive second chapter he in-
quires into the background of this attitude, which he finds not
only in the wisdom litcrature and Qumran but also in the his-
torical and prophetical books of the Old Testament (111—157).
He concludes his work with a comparison of the rabbinic
ideal of .Torah-study as worship' with selected, mainly Matt-
hean, texts from the Synoptic Gospels (158—195).

Viviano calls attention to several parallels between the teach-
ings of the New Testament and those found in Aboth. The
study of Torah brings divine reward (Ab.4:10; cf. Mt. 6:33),
Disciples are to drink in the words of the wise (Ab. 1:3; Lk.
10:39), pray for rulers (Ab. 3:2a; I Tim. 2:1 f.) and to pur-
sue peace (Ab. 12; Mt. 5:9). They are to love Service and hate
the ,rank of rabbi' (Ab. 1:10; Mt. 23:8). At the same time a

number of contrasts between the rabbinic writing and the
Gospels are noted. Such parallels are useful to know about
although they appear to be relatively few. A further one,
the relationship and tension between the study of Torah
and deeds of loving kindness (Ab. 1:4; Kid. 1:10; cf. Mt. 5:19;
Lk. 10:40 ff.; Acts 13:2; II Tim 2:14 f.), may be of considerable
significance but, on the New Testament side, it is not devel-
oped very much.

The author is less successful in comparing rabbinic attitudes
to Torahstudy with those in the Synoptics. In part the fault
lies with an uncritical aeeeptance of theories that are a hin-
drance to his task. For example, he rightly recognizes that
Mt. 15 has ,a more accurate overall picture of the original Situation
' (177) than the Markan parallel. But he is so wedded
to Markan priority and to a unilinear view of early Christian
history that he is forced to argue, somewhat artificially, that
the original Matthean-like Situation has been .hellenized' by
Mark which, in turn, has been ,subtly rewritten and rear-
ranged' by Matthew (175). Also, he should have been alerted
by his rabbinic studies to recognize that Mt. 15: 1—9 is almost
a textbook example of a yelammedenu midrash pattern. This
recognition, here and elsewhere, would have provided a better
context for the development of his theme. Unfortunately, he
was apparently unaware of J. W. Doeve's work on Jewish her-
meneutics in the Gospels and of more recent studies comparing
ancient Jewish and New Testament exegetical patterns.

Similarly, in his treatment of Aboth he simply takes Over the
view that the Old Testament citations are usually later ,accre-
tions' (2, 83) and fails to consider the possibility that a saying
may be an excerpt or summary of an earlier midrash in which
the Old Testament texts were of the essence from the begin-
ning.

Viviano's own interests understandably involve him in a
criticism of scholars, e. g., M. Hengel and K. H. Rengstorf, who
have underscored the hermeneutical differences between Jesus
(and the Evangelists) and the Pharisaic establishment theolo-
gians in their respective attitudes toward the Law. The tradi-
tional Lutheran dichotomy between .Law' and .Gospel' may
indeed be critieized, and in some respects I think it should
be. But it must be done on the exegetical and theological
grounds on which it is set forth. To label it or the scholars
supporting it as .theologically anti-Semitic' (159) and then to
do virtually nothing to establish this Charge is ad hominem
argument at its worst. One may hope that the author will
avoid it in his future writings.

If this book contains some unsatisfactory features, it is none-
theless a helpful contribution in calling attention to individual
points of comparison and contrast between Aboth and the
Gospels. For that it may be commended to the reader.

New Brunswick, N. J. E. Earle Ellii

Barish, David A.: The Autobiography of Josephus and the

Hypothesis of a second Edition of his Antiquities (HThR

71, 1978 S. 61-75).
Hecht, Richard D.: Preliminary Issues in the Analysis of

Philo's De Specialibus Legibus (Studia philonica 5, 1978

S. 1-55).

Hilgert, Earle: A Bibliography of Philo Studies, 1976-1977
(Studia philonica 5, 1978 S. 113-120).

Kaplan, Lawrence: Maimonides on the Miraculous Element in
Piophecy (HThR 70, 1977 S. 233-256).

Mack, Burton L.: Weisheit und Allegorie bei Philo von Alexandrien
. Untersuchungen zum Traktat De Congressu erudi-
tionis (Studia philonica 5, 1978 S. 57-105).

Mayer, Günter: Zur jüdisch-hellenistischen Literatur (ThR 44,
1979 S. 197-226).

Sandmel, Samuel: Phi'lo's Knowledge of Hebrcw (Studia philonica
5, 1978 S. 107-112).