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1975

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Altes Testament

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Theologische Literaturzeitung 100. Jahrgang 1975 Nr. 8

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nur Veranlassung, dem König zu huldigen. R. hat ganz
gewiß recht, wenn er sagt, daß in Ps 45 der König die
Hauptperson ist (und nicht auch die junge Königin);
doch steht dabei die königliche Heirat nicht im Hintergrund
, sondern im Vordergrund. Daß der Vf. nicht sosehr
an einen individuellen König gedacht hat als vielmehr
an das Israel geschenkte Königtum Davids, ist kaum zu
beweisen. Nach R. wird der König in V. 7 f. als „Gott"
angeredet (er schreibt im niederländischen Text „god"
statt das für Gott gebräuchliche „God"), was man bezweifeln
kann.

Ps 46 hat nach R. Geschehnisse aus der Zeit Sanheribs
als Hintergrund; es sei möglich, daß er später eschatolo-
gisch gedeutet ist.

P 47,6 zielt auf das nach Zion in die Höhe Führen der
Lade (2 Sam 6,15), und der Psalm sei für dieses Ereignis
verfaßt. In V. 9 soll man übersetzen „Gott ist König geworden
". Mit A. Johnson (Sacral Kingship in Israel,
1967J, S. 76) bleibe ich lieber dabei, daß das Verbum 'äläh
in Vs. 6.10 mit dem Wort tely6n zu tun hat, es will die
hohe Erhabenheit Jahwes in einem Wortspiel zum Ausdruck
bringen.

In Ps 49,16 will R. nicht an irgendein Leben des Psal-
misten nach dem Tode denken, sondern an Rettung aus
Todesgefahr, woraus ein Mensch nicht retten kann. Die
meisten Ausleger sind damit m. E. mit Recht nicht einverstanden
, es gibt doch Fälle, worin ein Mensch seinen
„Bruder" (V. 8) vor dem Tod behüten kann: Ps 49,16
meint also etwas anderes. In meinem Kommentar habe
ich 22 moderne Erklärer zitiert, die das denken, gegen
acht, mit denen R. einverstanden ist, und vier, die sich
nicht aussprechen.

Ps 51 ist nach R. davidisch, V. 2 ist eine historisch zuverlässige
Notiz, V. 20—21 sind nachexilisch, wie schon
mittelalterliche jüdische Gelehrte bemerkt haben. Wenn
man den historischen Wert der Überschriften nicht überschätzt
(sie sind doch aus späterer Zeit), ist dieses Alter
von Ps 51 kaum anzunehmen; m. E. weist die auffallende
Ubereinstimmung des Wortschatzes und der Redensarten
mit denen nachexilischer Schriften auf eine nachexilische
Entstehungszeit. Nach E. R. Dalglish (Psalm Fifty-One,
1962) wäre Ps 91 aus der Zeit Josias. Es ist deutlich, daß
das 7. Jh. eine Blüteperiode für die Psalmendichtung gewesen
ist, und daß manche, wenn nicht viele Psalmen,
aus dieser Zeit stammen.

Ps 54 könnte nach R. davidisch sein und die Notiz von
V. 2 historisch. Dies ist wohl kaum wahrscheinlich.

Der Kommentar von Ridderbos wird denen, für die er
geschrieben ist, ohne Zweifel gute Dienste leisten. Auch
der Fachmann wird ihn oft nicht ohne Nutzen heranziehen
. Der Rezensent spricht die Hoffnung aus, daß dem
Vf. Zeit und Gesundheit gegeben sein möge, um das
ganze Werk zu beenden. Dazu muß er noch neunzig Psalmen
übersetzen und erklären: fürwahr eine große Aufgabe
.

Nijmegen j. p. m. van der Ploeg

Sandmel, Samuel:The Enjoyment of Scripture.TheLaw,

the Prophets, and the Writings. London—New York:
Oxford University Press 1972. XIV, 300 S. 8°. Lw. £4.-.

Long influential at Hebrew Union College and among
Christians for researches in flrst-century Judaism and as
President of the Society of Biblical Literature, the author
here limits himself to the canonical Hebrew scriptures
ending with Ezra and Daniel. As the title shows, his aim
is primarily to entice a wider circle of ordinary human
beings to a pleasurable appreciation of the vast corpus
which for most people has had a forbiddingly constric-
tive or unearthly image. In part the "enjoyment" he offers
seems to consist in the fact that the Old Testament con-
tains many errors and defects, at which users will feel a

certain tolerant amusement leading to genuine sympathy
setting them at their ease. More pervasively, the attains
his goal by re-telling racily thewhole content, interspers-
ing numerous parentheses of the type which would
obviously have been successful in getting a chuckle out
of students in oral classroom instruction.

This summation proceeds in fairly familiär categories
from chapter 4 to the end, treating successively Penta-
teuch narrative, Deuteronomistic opus, Levitical laws,
poetry, wisdom, and prophecy. Numerous critical issues
raised by the exegesis of specific passages receive a Meeting
categorical preference, which will carry weight with
those who know the author's competence though they are
accompanied by no balancing of the alternative eviden-
ces. He goes out of his way to admit frankly his distaste
for certain parts of the Bible, even those like Daniel
whose "enjoyment" had normally been an easier thing
than in some prophets praised here for their sublimity.
But these shadows are clearly introduced only to convey
his sincerity and convincingness in claiming that pre-
cisely because of its ups and downs the whole book can
really be "enjoyed" in a human and sympathetic way.
Signiflcantly, he feels that oh-so-human Jeremiah may
be more worth the average reader's attention than lofty
Isaiah.

To this re-telling are preflxed four essays which in
quite varying ways prepare the reader for so vast an
enterprise. One of these, a very brief one, is curiously
entitled "God" and contains a quite meaty summary of
the problems and successes of how the Old Testament
teils us about him. It is left to the reader's shrewdness
to discern whether the relevance of this chapter is that
God too ought to be "enjoyed" more than we have
customarily permitted ourselves; or rather that the more
orthodox reader will be reassured that in focusing enjoyment
we are not lesing sight of the more serious chall-
enges which any acquaintance with such a volume will
inevitably impose upon us. An even briefer chapter deals
with current presumptions regarding redactional proce-
dures which the various books went through, in ways
that sometimes diminished but sometimes enhancecl
their enjoyableness. Much of the same type of evaluation,
including also historicity and "divine origin", is also dealt
with in an Introduction.

There remains what might be called the key chapter,
the first one, entitled "Narrative Prose". Actually it is
an analysis of four carefully selected samples — Hannah,
Huth, Jonah, Esther — plus a complex inquiry into the
nature of humor interwoven wath the admitted grue-
someness of several Judges episodes. Though "humor"
and "enjoyment" are not identical, there is a certainsense
in which the author's judgment on the riskiness and
success of his own venture as a whole is expressed in this
transition formula of page 20: "Nothing is so perilous to
laughter as to teil someone that he is now going to hear
something f unny, and perhaps the humor presently to be
pointed out will have disappeared through this advance
labeling. But let us look at some minor samples to see the
kinds of things which the Hebrews could laugh at".

Rom Robert North

Barrois, Georges: The Notion of Historicity and the Critical
Study of the Old Testament (The Greek Orthodox
Theological Review 19, 1974 S. 7-22).

Bauer, Johannes B.: Der „Fuchs" Neh 3,35 ein Belagerungsturm
? (BZ 19, 1975 S. 97-98).

Blommerde, A. C. M.: The Bröken Construct Chain,
Further Examples (Bibl 55, 1974 S. 549-552).

Burgmann, Hans: Der Josuafluch zur Zeit des Makka-
bäers Simon (143-134 v. Chr.) (BZ 19, 1975 S 26-40).