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Ausgabe:

1968

Kategorie:

Kirchengeschichte: Alte Kirche, Christliche Archäologie

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Neuerscheinungen

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KIRCHENGESCHICHTE: ALTE KIRCHE

Flolemee : Lettre ä Flora. Analyse, texte critique, traduction,
commentaire et index grec de G. Q u i s p e 1. 2e Ed. Paris: Les
Editions du Cerf 1966. 115 S. 8° = Sources Chretiennes, 24 bis.
ffr. 14.40.

Die 1949 erschienene erste Auflage, die hier nicht besprochen
wurde, war nur gelegentlich zu verbessern; auch die inzwischen
veröffentlichten valentinianischen Schriften gaben dem Verf. keinen
Anlafj, seine früheren Auffassungen zu ändern (8), ebensowenig
war neuere Literatur nachzutragen. Als seine Absicht bezeichnet
er es, aus den Schriften der valentinianischen Gruppen,
deren westlicher Ptolemäus angehört, die Lehre Valentins selbst
zurückzugewinnen (7 f.). Die einzelnen Sätze des Ptolemäus im
Brief an die Flora sind nach Quispel fast durchweg in der christlichen
Literatur des 2. Jhdt.s überhaupt zu belegen - das wird
vielfältig aufgewiesen -, stehen aber im Briefe in einem bestimmten
Zusammenhang mit einer esoterischen Lehre, die sich
in ihm nur andeutet. Der Brief bekämpft nach Quispel zugleich
Marcioniten - in scharfer Weise und z. T. erheblich verzeichnend,
trotz einer nicht geringen Verwandtschaft - und Katholiken -
diese zurückhaltender; die Sympathien für sie sind echt -.

Das Verständnis des Alten Testaments, um das es in dem
Brief geht, ist von Anschauungen judenchristlicher Kreise beeinflußt
. Die gleich zu nennende Dreiteilung des Alten Testaments
durch Ptolemäus möchte Quispel in Verbindung bringen mit den
drei Erstursachen, dem geistlichen Samen, der Sophia und dem
Demiuigen. Das reine Gesetz, das ist speziell der Dekalog, wurde
dem Demiurgen bekannt und durch ihn Teil des Alten Testaments
; es wurde durch Christus vervollkommnet (Bergpredigt).
Das vergeltende Gesetz geht (so vermutet Quispel) auf Jahwe
allein zurück, das symbolische Gesetz auf die Sophia.

Die Textausgabe ist des öfteren konservativer als die Holls
(Epiphanius, Panarion 33,3-7 [1915]), andererseits enthält sie
neue Emendationen. Vergleiche der beiden wichtigsten Codices
nach Photographien ergaben, dafj der Korrektor des Vaticanus
mehrfach die bessere Lesart tilgte. Die Übersetzung gewährt wesentliche
Hilfe für das Verständnis. Der gründliche Kommentar
(75-105) gibt dafür auch philologische Hinweise, vor allem aber
zahlreiche sachliche Erläuterungen, Parallelen usw.; z.T. ergänzt
bzw. belegt er die einleitende Analyse (11-44). Die Bedeutung
der Untersuchung des Briefes durch einen der führenden Fachleute
für die Erforschung der Gnosis und der Geschichte des frühen
Christentums überhaupt braucht nicht besonders hervorgehoben
zu werden.

Halle/Saale Gerhard Delling

D i e s n e r, Hans-Joachim: Das Vandalenreich. Aufstieg und Untergang
. Leipzig: Koehler & Amelang 1966. 167 S., 1 Falttab.,
1 Kte. 8°. Lw. M 6.20.

The Vandals have always presented the historian of the later
Roman Empire with a difficult problem. Their occupation of
North Africa lasted just Over a Century, from 429- 534, but of
all the barbarian kingdoms that grew up among the ruins of
the western Roman provinces theirs has left least trace behind it.
Their early history, moreover is obscure. From original home-
lands in the Jutland peninsula they seem to have wandered
southwards into Silesia whcre they werc scttled for two centuries
beforc they joined the great movement of the Germanic peoples
westwards and southwards across the frontiers of the Empire.
Then, after producing a Single great leader they decline and
finally, after their lightening defeat at the hands of Belisarius
disappear from history. Scttlers in a land already in economic
and political decline and threatened with invasion by Moorish
tribes from the steppes bordering the Sahara, they seem to have
had little or no effect on the history of North Africa.

Professor Diesner has prepared the ground for his sketch of
the rise and fall of the Vandal kingdom, by his essays on the
Vandal period in his „Kirche und Staat im spätrömischen Reich"
and by a distinguished contribution on the Vandals in Pauly-
Wissowa. It remains truc, however, that Ludwig Schmidt's „Ge-

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schichte der Wandalen" in its 1942 edition still remains a classic
and the massive work of the late C. H. Courtois „Les Vandales et
l'Afrique" Algiers, 1955, will long retain its position as the most
important survey of North Africa in the fifth and sixth centuries
yet written. Courtois, however, died before his monumental the
sis could be pruned and transformed into a more accessible book,
kaving room for the type of short, succinet and factual survey
which Professor Diesner has now written.

Professor Diesner gives a straightforward aecount of the Vandals
in the Century in which they constiruted the great threat to
the contdnuance of the Roman Empire in the West. Rightly, he
sees Gaiseric primarily as a supreme Opportunist, knowing how
to take advantage for the sake of his people, fürst of the con-
fused Situation in Africa in 429, and then successively of the
mistakes and misfortunes of his adversaries, until he crowned
his achievement in the treaty with the emperor Zeno in 474
which secured him not only North Africa, but the Bakaric Islands
, Sardinia, Corsica and Sicily. He also emphasises how the
continuous wars against the Empire set up strains within Vandal
Society which contributed to its ultimatc collapse. Moreover, the
treaty of 474 obliged Gaiseric to relax pressure against the Ca-
tholics, and in the next generation the Catholic nobility played
the same part of an effective Opposition in Africa as did their
counterparts in the Ostrogothic and Visigothic empires. Finally,
the inability of the Vandals either to win over or crush the
Moorish tribes on the frontiers of their kingdoms combined to
render resistance to Belisarius' expediltion of reconquest in 533
futile.

All this is excellently described with an economy of space
and effort. Here and there however one would have welcomed
more detail; for instance, the development of Thelepte and
Sbeitla in south-eastern Tunisia as relatively very wealthy Catholic
ecclesiastical centres in the early sixth Century, or the
Vandal settlement of Hippo are topics on which the raw material
provided by the archaeologist awaits the historian's evaluation.
More too might have been said of the social and economic Situation
in rural Africa as revealed by the Tablettes Albertini, dating
to the end of the reign of Gunthamund (496). These provide
vital evidence for an assessment of the impact made by the Vandals
on the life of the ordinary African provincials. The development
too, of Vandal coinage, as described by Ph. Grierson, and
the clucs this offers for the development of relations between
the Vandal kingdom and the Empire after the death of Gaiseric
in 477 would have merited rather more attention.

Yet all in all this is a valuable survey, amazingly well com-
pacted into a space of 160 pages, which will be indispensible to
students of the fifth Century. With his companion study of Ful-
gentius of Rüspe the author has made a solid contribution to-
wards understanding the complex problems of the Mediterranean
world which followed the break-up of the Roman Empire in the
West. He has put scholars, and indeed all those interested in the
foundations of European history in his debt.

Cambridge William H. C. F r e n d

Aland, Kurt: Die Stellung der Kinder in den frühen christlichen
Gemeinden - und ihre Taufe. München: Kaiser 1967.
36 S. 8° = Theologische Existenz heute, hrsg. v. K. G. Steck
u. G. Eichholz, N.F. 138. DM 3.30.

Baud, Rene-Claude: Les „Regles" de la theologie d'Origene
(RechSR 55, 1967 S. 161-208).

Bianchi, Ugo: Basilide, o del tragico (SMSR 38, 1967 S. 78-
85).

Bolgiani, Franco: La polemica di demente Alessandrino
contro gli Gnostici libertini nel III libro delgi „Stromati" (SMSR
38, 1967 S. 86-136).

Brox, Norbert: Antignostische Polemik bei Christen und Heiden
(MThZ 18, 1967 S. 265-291).

Corsini, Eugenio-. In margine a una traduzione dell' „In
Ioannem" di Origene (SMSR 38, 1967 S. 146-169).

Theologische Literaturzeitung 93. Jahrgang 1968 Nr. 2