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1963

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Neues Testament

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899

Theologische Literaturzeitung 88. Jahrgang 1963 Nr. 12

900

In (13) Manson argues that Hebrews was written c. A.D. 70 to
the churches of the Lycus Valley by Apollo«. A measure of conjecture
is involved, but the rektion brought out between Hebrews and
Colossians is important, whatever be the true interpretation of it.
In (14) Manson maintains the authenticity of both epistles, and that
2 Thes6alonians was written before 1 Thessalonians. He adds to the
argumenta in favour of this view adduced by J. Weiß. The argument
of (8) is perhaps the least convincing. Manson thinks that Philippians
was written from Ephesus, but not from prison, passages which appear
to suggest this being more or less convincingly explained as metaphor,
or in other ways.

Like Philippians (in Manson's view), Galatians and 1 and 2
Corinthians belong to the Ephesian period; Romans was written very
shortly afterwards, when Paul was at Corinth. The visit to Jerusalem
described in Gal. 2 does not correspond to Acts 15, but was the
occasion of a missionary agreement; Acts 15, later, regulated table
fellowship, problems about which had arisen, for example at Antioch
(Gal. 2. 11—14). Acts is wrong in suggesting that circumcision was
discussed at this time. Galatians was provoked by the invasion of
Jewish Christian missionaries into Paul's mission field, who taught
his converts that the law must be kept, and that Paul himself was a
second-rate apostle. The same invasion, linked with the name of
Peter, can be detected in 1 and 2 Corinthians, not only in the "Cephas-
party" but in other Corinthian problems. Romans (of which originally
1—15 was sent to Rome, 1—16 to Ephesus) is Paul's summing up of
the controversy, a manifesto 6etting forth his convictions on the
deepest issues, especially those raised in controversy with Jewish
Christians, such as Peter.

Broadly speaking, this Teconstruction of the central period
of Paul's missionary work, in which Romans, 1 and 2 Corinthians
, and Galatians were written, is convincing, though many
detail« must remain open to question. One can only lament
that Manson did not live to write a comprehensive history of
the apostolic age, comparable with his large-scale work on
the gospels. His view of the relation between Paul and Peter
has, it 6eems, few adherents, at least in Manson's own country,
but it is extremely cogent. It suggests a date and origin for
Acts different from those Manson himself adopted; but in this,
as in countless other ways, Manson has done the greatest of
Services to scholarship: he has asked fresh questions, given
provocative answers, and taught his readers to think.

Durham C.K.Barrett

Gr y gl e wie 2, Ks. Fehles: Archeologiczne Odkrycia w Egzegezie
Nowego Testamentu. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolic-
kiego Uniwersytetu Lubelskiego 1962. 94 S. m. 34 Abb. gr. 8° —
Wyklady i Przemöwienia, 49. Kart, zl 20.—.

Der Verfasser dieser polnischen Arbeit hat sich die Aufgabe
gestellt, einen Bericht über die Ausgrabungen und Handschriftenfunde
zu geben, die Bedeutung für die neutestament-
liche Exegese haben. Die Darstellung beginnt mit der Text-
geschichte des NT, dann folgen einige Beschreibungen archäologischer
Funde, die letzten neun Seiten sind der Sekte von
Qumran gewidmet. Das Buch will über den Stand der Arbeiten
auf verschiedenen Gebieten unterrichten, aber es erhebt nicht
den Anspruch, die Forschung selbst durch fördernde Beiträge
zu bereichern.

Daß der Autor bei der Auswahl des umfangreichen Materials
die Schwerpunkte der Darstellung eigenwillig setzt, kann
man ihm nicht verübeln. Aber in der Arbeit sind doch bedeutsame
Lücken enthalten. Von den Papyri wird nur eine ganz
kleine Auswahl besprochen. Der Leser erfährt nichts über Agra-
pha und über außerkanonische Evangelien. Die Wiederentdeckung
des Teiches Bethesda ist nur in einer Anmerkung bei der ausführlichen
Besprechung der Mosaikkarte von Madeba erwähnt.
Dagegen werden nebensächliche Einzelheiten recht breit behandelt
. Die Ausführungen sind teilweise von apologetischen Tendenzen
getragen. Der kurze Bericht über Qumran überrascht
durch Straffheit der Gedankenführung und durch sicheres und
vorsichtiges Urteil. Ganz nebenbei erfährt der Leser, daß der
bekannte Qumran-FoTscher J. T. Milik an der Katholischen
Universität in Lublin, deren Wissenschaftliche Gesellschaft die
besprochene Arbeit herausgibt, studiert hat.

Halle/Saale Ernst Lerlc

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Lutherischer Rundblick 11, 1963 S. 66—81.
Nikolainen, Aimo T.: Die Frage nach dem historischen Jesu*

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Pesch, Wilhelm: Die sogenannte Gemeindcordnung Mt. 18.

Biblische Zeitschrift 7, 1963 S. 220—23 5.
P renter, Regin: La testimonianza biblica della resurrezione »

Gesü e la entica storica moderna.

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