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Ausgabe:

1961 Nr. 6

Spalte:

423-425

Kategorie:

Altes Testament

Autor/Hrsg.:

Testuz, Michel

Titel/Untertitel:

Les idées religieuses du Livre des Jubilés 1961

Rezensent:

Rowley, Harold H.

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Theologische Literaturzeitung 1961 Nr. 6

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Triumphes; der Gott de6 Alten Testaments hat einen solchen Triumph
nicht nötig. Der Leser empfindet darum das Urteil Gottes
über seine eigene Schöpfung in Gen. 1 nicht 60 sehr als Ausdruck
selbstzufriedener Superiorität, sondern ak Bestätigung göttlicher
Vollkommenheit, die in der Vollkommenheit der Welt einen
sichtbaren Ausdruck gefunden hat. Immerhin muß gefragt werden
, ob auch am Ende von Gen. 1 der reflektierende Rückblick
unbestritten priesterschriftliches Eigengut sein kann oder nicht
auch einer Anregung folgt, die auf dem Vorbild anderer Schöpfungsdarstellungen
beruht. Die aufgezeigten mannigfachen Beziehungen
nach Ägypten lassen es deshalb glaubhaft erscheinen, daß
ägyptischen Texten die Anregung auch zu Gen. 1,31 entnommen
ist. Die Stelle aus der Götterlehre von Memphis wäre dafür ein
konkreter Anhaltspunkt.

So stellt sich am Ende die Gesamtkomposition von Gen. 1
als ein recht komplexes Gebilde dar. Doch drängt sich jetzt angesichts
der Vielzahl möglicher Einflüsse noch ein anderer Einr
druck auf, der dieses Kapitel wohl erst in rechtem Licht erscheinen
läßt. Aus der Fülle der Anregungen und verschiedenartigen
Tendenzen, unter denen Schöpfungsvorstellungen und -berichte
ßtehen konnten, hat der priesterschriftliche Verfasser eine Darstellung
von einmaliger Folgerichtigkeit in streng gegliedertem
Aufbau geschaffen. Gen. 1 entfaltet das Schöpfungswerk mit
einer solchen Selbstverständlichkeit, in klassischer Kürze, daß bis
auf den heutigen Tag dieser Bericht zu ernsthaftem Nachdenken
auffordert. Aber diese scheinbare Selbstverständlichkeit und
Knappheit steht in Wirklichkeit am Ende eines Weges, sie ist
Zusammenfassung einer Summe von Erkenntnissen und deren
Reduktion auf ihre Zentralgehalte. Erst eindringende literarische

Analyse und mühevolles Aufspüren außerisraclitischen Materials
vermag etwas von den einst spröden und verstreuten Elementen
zutage zu fördern, die jetzt in Gen. 1 zu einem großartigen Bau
vereinigt sind. Die Anteile der Mythologie, der Listenwissenschaft
, der lehrhaften Naturweisheit nach Art des Sargtextes und
der Hymnik ergänzen sich dabei gegenseitig. Denn der Hymnus
vermag den Mythus in sich aufzunehmen, aber ebenso die Naturweisheit
und die ihr nahestehende Enzyklopädie der Listen zu
verarbeiten. In Gen. 1 erscheint der Mythus durch das Wissen
überwunden; das Wissen aber, das auf der Analyse der Erscheinungswelt
beruht, ist der Schöpfermacht Gottes untergeordnet
und dient bei der Beschreibung seines Schöpfungswerkes dem
höheren Ruhm des Schöpfers 6elbst. Darin kommt auch Gen. 1
dem Wesen des Hymnus sehr nahe3". So vereint sich auf dem
ersten Blatt Heiliger Schrift profanes Wissen und Erkennen, gewonnen
aus Listenwissenschaft und lehrhafter Naturweisheit, mit
dem Wissen um Gott zu vollkommener Einheit.

3") Da der Glaube an Gott den Schöpfer in Israel dem Glauben an
den Gott der Geschichte enrwiddungsmäßig wahrscheinlich folgt (vgl.
G. v. Rad, Das theologische Problem des alttestamentlichen Schöpfungsglaubens
, jetzt in Gesammelte Studien zum Alten Testament (1958),
S. 136—147) kann man am Ende fragen, wo die ältesten Zeugnisse des
alttestamentlichen Schöpfungsglaubens und mit ihm die Elemente von
Sdiöpfungsdarstellungen zuerst erscheinen. Es ist damit zu rechnen, daß
in der Poesie zuerst solche Zeugnisse aufbewahrt sind, wofür die Tatsache
spricht, daß dort zuweilen recht urtümliche Stoffe der Schöpfung
und Weltentstehung auch außerisraelitischer Art erscheinen, etwa zum
Thema Chaos, die über Gen. 1 hinausgehen. Die Gattung des Hymnus
verdient dabei besondere Beachtung (vgl. den oben zitierten Amuns-
hymnus und dazu G. v. Rad, a. a. O., S. 143 ff.).

ALTES TESTAMENT

Test uz, Michel: Les idees rcligieuses du Livre des Jubiles. Genf-
Droz-Paris: Minard 1960. 207 S. gr. 8°. sfr. 18.—.

The main body of this work, as its title indicates, is devo-
ted to the study of the characteristic ideas of the book of Jubilees
on the creation of the world, its history and the history of Israel,
on good and bad 6pirits, on the two ways that lie before men,
on ritual and moral laws, on the calendar, and on the last times.
It offers an excellent analysis of the teaching of Jubilees, well
supported by quotations from the text.

Of greater interest are the views of M. Testuz on the date
and origin of Jubilees. These are developed in part in an intro-
duetory chapter and reinforced in the body of the book, as well
as in a final chapter on the book of Jubilees and the Essene
literature — the Damascus Document and the Qumrän Scrolls,
together with what Josephus says about the Essenes. Briefly,
M. Testuz holds that the book of Jubilees was written by an
early member of the Essene sect about 110 B. C, some seventy-
five years before the Damascus Document was written. This
seems to the reviewer highly questionable.

In the book of Jubilees there are warnings against being
seen naked, like the Gentiles, against failure to keep the Sabbath,
and against the neglect to circumeise children. These were all
Irving issues in the days of Antiochus Epiphanes, and M. Testuz
finds that they reflect the period about 180 B. C, which provides
the background of the book. These were not contemporary
issues in the same way at the end of the Century, or issues of
which a writer at that time would have personal memories.
M. Testuz's reason for coming down so late for the composition
of Jubilees is that the book reflects a period of prosperity and
peace which he identifies with the reign of John Hyrcanus I, which
the author of Jubilees regarded as the beginning of the establish-
ment of the Kingdom of God on earth. To the reviewer it seems
impossible that even in its early days the sect of Qumrän can
have so regarded Hasmonaean rule. The members of the sect
called their priests the sons of Zadok, and seem to have
championed the Zadokite claim to the Jerusalem priesthood.
It would be understandable that in the early days of the
Maccabaean revolt a writer with vivid memories of the internal

divisions amongst the Jews and the external persecution ordered
by Antiochus should have cherished the view that this establish-
ment of the Kingdom of God was imminent, just as the author
of Daniel did, and should have thought that the re-establishment
of the true priesthood in Jerusalem was to be expected, and so
should have laid the great stress on the sacrificial ritual which
we find in Jubilees. It seems quite incredible that he should have
identified Hasmonaean rule with the Kingdom of God, and much
more likely that he was writing in the early days of the
Maccabaean rising and before the death of Judas.

M. Testuz makes much of a passage in Jubilees which
promises that Edom should be subject to Israel, and finds here a
reference to the conquest of Idumaea by John Hyrcanus in 125
B. C. But surely it could equally appropriately be read a6 an
allusion to the campaign against idumaea by Judas, recorded in
1 Macc. v, aecording to which the Idumaeans were severely
humiliated and despoiled.

A further argument advanced is that Levi is called priest of
the Most High God, and that this was the title assumed by the
Hasmonaeans. It is to be noted, however, that the book of
Jubilees shows a particular fondness throughout for the expres-
sion Most High God, which it derives from the book of Genesis.
There is no need whatever to turn to the Hasmonaeans for its
source, or to link it speeifieally with the priesthood.

Three passages of Jubilees are held by M. Testuz to be later
additions. The first refers to the Jewish abandonment of the
sanetuary and the Jewish festivals to worship idols. The second
refers to the evils that should follow their transgressions, in the
form of suffering at the hands of the Gentiles. The third is a
violent denunciation of the Philistines. It is not clear why it is
necessary to come down below 110 B. C. for a relevant background
for these passages. The first finds its perfect relevance in
the days of Antiochus Epiphanes, but none at all in the first
Century B. C. The second again is at least as appropriate to the
time of Antiochus as to anything that happened in the first
Century. Of the third Charles says it is "only intelligible during
Maccabaean wars".

Again, if, as M. Testuz supposes, the Essene sect in 110 B. C.
was strongly pro-Hasmonaean and identified Hasmonaean rule
with the Kingdom of God, we are left to wonder why, three-
quarters of a Century later, they should become champions of