Recherche – Detailansicht

Ausgabe:

1957 Nr. 11

Spalte:

848-849

Kategorie:

Altes Testament

Titel/Untertitel:

A stubborn faith 1957

Rezensent:

Rowley, Harold H.

Ansicht Scan:

Seite 1, Seite 2

Download Scan:

PDF

847

Theologische Literaturzeitung 1957 Nr. 11

848

lieh manches Sanskritwort durch einen christlich geprägten Begriff
ersetzt. Der Übersetzer geht auf dieser Linie noch weiter:
Wo Radhakrishnan noch das Wort Moksa als Überschrift eines
Abschnittes allein stehen hat (engl. Ausgb. p. 636), da schreibt
der Übersetzer (dtsch. Ausgabe S. 466) „Moksa, die Erlösung".
Moksa heißt aber nicht Erlösung im christlichen Sinne, wie das
Wort nun einmal in unserer Sprache geprägt ist und verstanden
wird, sondern — Loslösung aus der Bindung an die Welt des Vielen
, Befreiung aus der Gefangenschaft an die Vielheit in die
Einsheit. Wo Radhakrishnan richtig sagt „the freed soul"
(p. 636), da schreibt der Übersetzer „die erlöste Seele" (S. 467).
Sprachliche Schnitzer sind auch nicht ausgeblieben: „impossible
for a mere man" (p. 637) ist im deutschen falsch wiedergegeben,
wenn es heißt „einem einzelnen Menschen gar nicht möglich"
(S. 467). Es müßte heißen: einem bloßen Menschen (d. h. einem
Wesen, das nur Mensch ist und nichts weiter). „The essential
nature of seif as blies" (p. 637) lautet in der Übersetzung „das
wonnige Wesen des Selbst" (S. 467). Das Wort „wonnig" klingt
sentimental. Es sollte heißen: „die wahre Natur (oder: das wahre
Wesen) des Selbst als Wonne". Rezensent wünschte sich eine genauere
Arbeit am Wortlaut, der möglichst indisch (hinduistrsch)
zu gestalten wäre, damit keine Verwechslung mit christlichen
Vorstellungen stattfinden kann; dazu noch hingehendere Bemühung
um die Sprachgestalt im Deutschen. Gerade dieses klassische
Werk indischer Geistigkeit sollte uns möglichst unverändert zur
Verfügung stehen. Der Fachgelehrte wird aber über die deutsche
Ausgabe hinaus weiterhin zum englischen Text greifen.

Künzclsau FrisoM elzer

A s hb y, Philip H.: The Relevance of the History of Religions.

Theology Today XIV, 1957 S. 29—47.
B a a r e n, Th. P. van: De ethnologische basis van de faenomenologie

van G. van der Leeuw.

Nederlands Theologisch Tijdschrift 11, 1957 S. 321—353.

B a u s a n i, Alessandro: Note per una tipologia del monoteismo.
Studi e Materiali di Storia delle Religioni XXVIII, 1957 S. 67-88.

B e r n h a r d t, Inez, u. S. N. Kram er: Götter-Hymnen und Kult-
Gesänge der Sumerer auf zwei Keilschrift - „Katalogen" in der Hil-
predit - Sammlung.

Wissenschaftliche Zeitschrift der Friedrich - Schiller - Universität Jena.

Gesellschafts- und sprachwiss. Reihe 6, 1956/57 S. 389—395.
B i a n c h i, Ugo: Ancora su Zurvan e il tempo.

Studi e Materiali di Storia delle Religioni XXVIII, 1957 S. 126—128.
B r e 1 i c h, Angelo: Fallimento del naturismo.

Studi e Materiali di Stori a delle Religioni XXVIII, 1957 S. 107—108.

— Mito e fede.

Studi e Materiali di Storia delle Religioni XXVIII, 1957 S. 109—112.

— Dee latine e miti vedici.

Studi e Materiali di Storia delle Religioni XXVIII, 1957 S. 113—123.
C a r n o y, A.: L'idee d'existence en Indo-europeen.

Tijdschrift voor Philosophie 19, 1957 S. 294—300.
C o r n e 1 i s, H.: Le discontinu dans la pensee indienne.

Revue des Sciences philosophiques et theologiques XLI, 1957 S. 23 3

bis 244.

Dietrich, Ernst Ludwig: Die Lehre von der Reinkarnation im Islam
.

Zeitschrift für Religions- und Geistesgeschichte IX, 1957 S. 129—149.
D u m e z i 1, Georges: Remarques 6ur les armes des dieux de „troisieme

fonetion" chez divers peuples indoeuropeens.

Studi e Materiali di Storia delle Religioni XXVIII, 19 57 S. 1—10.
Holsten, Walter: Gehalte und Gestalten der Religion.

Verkündigung und Forschung 19 57 S. 1—22.
Jamme, A.: On a Drastic Current Reduction of South-Arabian Chro-

nology.

Bulletin of the American Schools of Oriental Research 145, 1957
S. 25—30.

Lanczkowski, Günter: Thot und Michael.

Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts, Abteilung

Kairo. Festschrift zum 70. Geburtstag von Prof. Dr. Hermann Kees.

14. 1956 S. 117—127.
M a r t i n o, Ernesto De: Storicismo e irrazionalismo nella storia delle

religioni.

Studi e Materiali di Storia delle Religioni XXVIII, 1957 S. 89—107.
Mayer, Rudolf: Monotheismus in Israel und in der Religion Zara-
thustras.

Biblische Zeitschrift NF 1, 1957 S. 23—58.

Menschin g, Gustav: Tradition und Neuschöpfung in der Religionsgeschichte
.

Zeitschrift für Religions- und Geistesgeschichte IX, 1957 S. 201—221.
M o n t e s i, Giancarlo: Usäsänaktä. Mitologia vedica della notte.

Studi e Materiali di Storia delle Religioni XXLVIII, 1957 S. 11-52.
Perath, M. ).: Tashliech.

Nederlands Theologisch Tijdschrift 11, 1957 S. 295—297.
Sabbatucci, Dario: Di alcuni sacrifici romani alla luce del mito

di Kore.

Studi e Materiali di Storia delle Religioni XXVIII, 1957 S. 53—66.
Whiteman, J. H. M.: The Early Buddhist Teaching concerning
„Birth".

The Journal of Religion XXXVII, 1957 S. 189—200.
Wolff, Otto: Das Problem der Wiedergeburt nach Shri Aurobindo.
Zeitschrift für Religions- und Geistesgeschichte IX, 1957 S. 116—129.

ALTES TESTAMENT

H o b b s, Edward C.: A Stubborn Faith. Papers on Old Testament and
Related Subjects presented to Honor William Andrew Irwin. Dallas/
Texas: Southern Methodist University Press 1956. XII, 170 S. 8°.
$ 4.-.

Professor W. A. Irwin, whose career has lain in Toronto,
Chicago and Dallas, is known to scholars beyond the American
continent and has many friends in Britain and Europe. It is
therefore a little surprising that the contributors to this Festschrift
in his honour were limited to American and Canadian
writers. Others could easily have been found who would have
been happy to be associated with this tribute to a Scholar whose
unorthodoxy of approach to some Biblical Problems is matched
by a charm of personality which those who know him best can
best appreciate. There is the usual select bibliography of the
publications of Professor Irwin, and a short sketch of his life by
the editor of the volume, who says more about the spirit of
Professor Irwin than about his contribution to Biblical studies.

Eleven essays are included in the volume, all written in
English. Professor R. J. Williams writes on „The Fable in
the Ancient Near East", and cites a good deal of evidence for
the antiquity of the fable in the literature of the Near East,
running back far before Aesop, and sometimes presuming an ol-
der form of fahles associated with his name. — Dr. Grace
Edwards argues that the thought on the Exodus played a
notable part in the development of the apocalyptic hope in Israel
, and maintains that the transition from prophecy to apocalyptic
took place in the sixth Century B. C. — Professor E. R.
Thiele, whose work on Hebrew chronology is well known,
returns to the subject of coregencies in Israel, and argueJ
against the criticisms of Professor Albright that the theory of
certain co-regencies best aecords with the data preserved for us,
whereas the selection of certain reigns to be curtailed is arbi-
trary and leads to new difficulties. — The next essay is a vigo-
rous attack on Professor Mowinckel by Professor W. S.
McCullough, who rejects the whole theory of a Thronbesteigungsfest
in Israel. Professor McCullough recently set
about Professor A. R. Johnson with a belaying pin1 for his views
on the place of the King in the Jerusalem cult, but when Johnson
replied2 it transpired that the belaying pin was made of
straw. Professor Mowinckel may similarly reply to the stric-
tures of this essay, which do not seem to the reviewer very
satisfying. That all of Mowindkel's views will stand is highlv
improbable, and would hardly be claimed by Mowinckel him-
self. But that he has been one of the most creative scholars of
the last generation is not to be gainsaid, and while a Thronbesteigungsfest
on the Babylonian pattern is not to be imposed
on the Old Testament, there is much to be said for the proba-
bility that there was a Thronbesteigungsfest in Israel, assimila-
ted to the pattern of Canaanite practice in some elements of its
form, but differentiated from it at the same time because it was
the vehicle of Israel's faith. — Next Professor C. F. K r a f t,
whose book on The Strophic Structure of Hebrew Poetry is

*) Expository Times, lxvii, 1956—57, 144 ff.
2) Ibid., 178 ff.