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Ausgabe:

1913 Nr. 11

Spalte:

344-345

Autor/Hrsg.:

Krohn, A. E.

Titel/Untertitel:

Bausteine für den Religionsunterricht. I. Reihe, 1. u. 2. Heft. II. Reihe, 1. u. 2. Heft 1913

Rezensent:

Kabisch, Richard

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343

Theologifche Literaturzeitung 1913 Nr. 11.

344

Stelle die Beobachtung uns zuerft und am vollftändigften
gelingt (10—12).

In feinen polemifchen Ausführungen und Andeutungen
richtet fich Schi, zu wiederholten Malen gegen ,die Kantianer
' und gegen ,die Theologie der Werturteile'. Leider
deutet er die Anflehten feiner Gegner in einem Sinn, den
fie in manchen Fällen fchwerlich wieder erkennen werden.
Das gilt z. B. von ihrer Stellung zum Problem des reli-
giöfen Erkennens (Brief l—2), zur Verhältnisbeftimmung
von Religion und Wiffenfchaft (Brief 9). Selbft Klagen
und Anklagen, von denen man hoffen durfte, das fie längft
verftummt feien, werden wieder laut. Die Forderung, die
Unentbehrlichkeit der Auferftehung Jefu Chrifti für den
Glauben aufzuzeigen, foll fo viel heißen als ,die Zumutung
nach unferem religiöfen Bedürfnis die Gefchichte zu konfluieren
und die in uns hervortretenden Begehrungen
zum Maßftab zu machen, an dem wir die Wirklichkeit
meffen'. Die böfen Ritfchlianer werden fich durch die
feierliche Erklärung des Verfaffers nicht getroffen fühlen:
,Ich geftatte weder mir noch einem andern, nach dem,
was wir als wertvoll begehren oder als wertlos verwerfen,
das Gefchehene zu meiftern und unfer Sehvermögen fo
unferer Begehrung auszuliefern, daß es von ihr geknechtet
wird' (57. 58). Andererfeits muß ich, auf die Gefahr hin,
Schi, zu betrüben, feftftellen, daß er fich häufig mit den
von ihm verurteilten Theologen in feinen kritifchen und
pofitiven Aeußerungen begegnet. Die Klippen, welchen die
theologifche Methode der Erlanger Schule ausgefetzt ift,
haben vor ihm Gottfchick, Herrmann, Kattenbufch u. a
in Worten aufgedeckt, die dem Brief (21) über die Theologie
des chriftlichen Bewußtfeins fehr ähnlich find. Was
Schi, von dem Motiv und dem Thema feiner Chriftologie
bemerkt, die allgemeinen Sätze, die er aus diefem Anlaß
über die Grenzen unferes Erkennens aufftellt, fcheinen aus
der Stimmung zu entfpringen, die im Anfchluß an Ritfehl
allmählich zu allgemeiner Herrfchaft gelangt ift. Wie der
Göttinger Kirchenlehrer, will Schi, bei dem Elementaren
flehen bleiben, bei dem Gemeinfamen, dem der Beobachtung
aller Zugänglichen; nicht das Geheimnis gibt ihm die
Feder in die Hand, fondern das Streben, zu helfen und
auf das einzig Notwendige hinzuweifen; er verfteht es,
fich zu befcheiden. Das entfpricht auch dem Beruf des
theologifchen Lehrers. ,Die göttliche Gabe bleibt auch
dann, wenn wir ihre Begrenzung lebhaft empfinden, unermeßlich
groß' (30—31).

Die befonderen Lehren, auf welche Schi, näher eingeht
, Chriftologie, Gnadenmittel, Kirche würden zu mancherlei
Bemerkungen Anlaß geben; doch genügt es, die leitenden
Gedanken und das wefentliche Intereffe der ,Briefe
über das chriftliche Dogma' angedeutet zu haben.

Straßburg i/E. P. Lobftein.

Barbour, Dr. phil. G. F.: A Philosophical Study of Christian
Ethics. (440 S.) Edinburgh, William Blackwood & Sons.

This book contains a series of comparative studies.
The author's method is to discuss the significance of
some of the most fundamental coneepts of moral philo-
sophy, dealing with each one first as it appears in Greek
or in modern ethics and then as it appears in the New
Testament. His view appears to be that in every case
the New Testament doctrine gives the ,crown and comple-
tion' of ethical ideas which were partially or imperfectly
grasped by various non-Christian teachers. The topics
thus dealt with are: ,The synthetic character of Christian
Ethics'; ,The value of the Individual'; ,The doctrine of
the Common Good'; ,The place of Reward in Moral
Philosophy'; ,Moral Continuity and the possibility of New
Beginnings'. Further the author indicates the importance
of some coneeptions which are (he thinks) peculiar to
the Ethics of the New Testament, and he sets these in
favourable contrast with the highest that other sources
have produced. These coneeptions are ,The nature of

Christian Universalism'; ,The Kingdom of God as present
and as future'; ,The Christian idea of Law as Personal';
,The Natural and the Spiritual Order'.

It is hard to resist the impression that in some places
the author's conclusions are unconsciously biassed by
the theological preconeeption that Christianity is a unique
supernatural and final revelation. The effect of this can
be seen in passages where the author does less than
justice to non-Christian ethics and more than justice to
Christian ethics. What we have said may be illustrated
from the first chapter. The author shows how the doctrine
of Virtue as ,synthetic', i. e., as uniting and harmo-
nising opposite tendencies towards the good, is suggested
by Plato, and exemplified in the New Testament. But
it is not true that the Greek ideal (as represented by
the Aristotelian Doctrine of the Mean) is ,negative' (p. 5)
and ,limited' (p. 37), or that it means ,the following of a
strictly determined and monotonous path' (p. 42). And
further, the so-called recognition and harmonisation of
opposite ethical tendencies in the New Testament is more
accurately described as the presence of conflicting ele-
ments in its teaching. And these come, not from a
conscious endeavour on the part of any one mind to
recognise the ,synthetic character' of the Moral Ideal,
but from the different and historically independent tribu-
tary streams of influence which have flowed into and
helped to compose the main stream of the great world-
movement called Christianity.

In an important passage the author is unjust to the
Ethics of the Old Testament (p. 296). He quotes Deutero-
nomy IV. 11 to illustrate the Jewish coneeption of the
,austere remoteness and generality' of the Moral Law;
but in this place he does not quote c. XXX. 11—14 to
illustrate the Jewish recognition of the inwardness of
the Law. Elsewhere (p. 84) he quotes XXX. 11—14; but
on p. 380 he seems to treat this passage as .Christian'.
Hosea's words about the Law of Love (XI. 4) are quoted
on p. 301, and Jeremiah XXXI. 33 is quoted on p. 346;
and both these passages show that the Ethics of the
Old Testament is not limited to the mere abstract legal
coneeption of Duty.

Elsewhere (p. 303) the author speaks of the Christian
coneeption of Law as personal, i. e., that for the Christian,
Christ is the Law. This form of Statement, which of
course is not new, conceals a confusion of thought. The
statement may mean that Christ lays down certain com-
mands as moral laws to be obeyed; or it may mean
that Christ's life and example are to be loved and fol-
lowed. In either case, it is not to the purpose to contrast
philosophy with Christ to the disparagement of the former.
The only meaning of such a contrast is, that personal
example is more influential with the mass of mankind
than philosophical reasoning in moral subjects.

We have commented on certain points in which the
writer's work seems open to criticism. But we are sure
that his book may be welcomed, and that it will be
valuable to many. All who are interested in Christian
Ethics will find it stimulating and suggestive.

Manchester. S. H. Meli one.

Baulteine für den Religionsunterricht, herausg. v. A. E. Krohn
u.U.Peters. 8°. Göttingen, Vandenhoeck u. Ruprecht.

je M. — 50; in der Reihe je M. —40.

I. Reihe, 1. Heft. Krohn, Lehr. Aug. E.: Mofe. (43S.)iat3.—
2. Heft. Derfelbe: Arnos. (40 S.) 1912. — II. Reihe, 1. Heft.Peters,
Oberlehr. Dr. Ulrich: Jefus. (46 S.) 1913. — 2. Heft. Derfelbe: Der
heilige Franziskus. (46 S.) 1912.

Es find wahre Meifterftücke der Unterrichtskunft,
die uns in diefen Heften dargeboten werden, geeignet,
den Ratlofen, die es gern gut machen möchten, die in
ihrer Unterweifung religiöfe Wärme mit tieffter Wahrhaftigkeit
vereinigen möchten, den Weg mitten ins Herz